۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۵۱۱۷۳

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 400 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 250 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 14 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 400 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 250 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 850 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 635 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 847 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 754 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1703 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 80 تومان، یورو 17 هزار و 300 تومان و درهم امارات 4 هزار و 425 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

آغاز پذیره نویسی صندوق های قابل معامله ETF از امروز

محمدرضا معتمدی با حضور در تحریریه بخش خبری 21 شنبه شب شبکه یک سیما ادامه داد: این پذیره نویسی از 14 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا 31 اردیبهشت ادامه دارد و مردم می‌توانند از طریق کارگزاران بازار سرمایه و یا از طریق 10 بانک منتخب، حضوری یا غیر حضوری نام نویسی کنند.

معتمدی با اشاره به اینکه حداکثر منابع مورد نیاز برای این پذیزه نویسی 2 میلیون تومان است، گفت: پس از 31 اردیبهشت، سهام این شرکت‌ها در قالب شرکت سرمایه گذاری، به سرمایه گذاران تخصیص داه می‌شود.

وی افزود: با ماخذ پایان معاملات امروز در بورس، سهامی که قرار است در قالب ETF عرضه شود 23 هزار و 800 میلیارد تومان است و با توجه به اینکه قانون گذار حداکثر 30 درصد تخفیف در نظر گرفته است آن چیزی که از سرمایه گذاران دریافت می‌شود حدود 16 هزار و 700 میلیارد تومان است.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توصیه ما به سرمایه گذاران این است که حتماً با آگاهی و راهنمایی افراد خبره وارد بازار سرمایه شوند، زیرا ابزار مالی، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

 

قیمت های جدید خودرو فردا اعلام می شود؟

ستاد تنظیم بازار فردا 15 اردیبهشت ماه برای چندین بار موضوع دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مورد بررسی قرار خواهد داد. براساس دستور جلسه ستاد تنظیم بازار قرار است معاونت صنایع وزارت صنعت و سازان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارشات نهایی خود را در مورد قیمت خودرو  اعلام و در نهایت تصمیمات لازم اتخاذ شود. 

آنطور که شنیده شد خودروسازان درخواست افزایش قیمت برای جبران ضروری و زیان خود را دارند از طرف دیگر شورای رقابت معتقد است بخشی از زیان خودروسازان متوجه سرمایه گذاری آنها در بخش هایی غیر از تولید بوده و به همین دلیل این ارقام به عنوان ضرر و زیان تولید محسوب نشده و نباید در دستورالعمل جدید قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد.

        

شاخص بورس برای فتح ارتفاع یک میلیون واحد آماده شد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 922میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9هزار و 460میلیارد تومان در بیش از 956هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 46هزار و 864واحدی در ارتفاع 964هزار و 270واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و بانک ملت شد و در مقابل شرکت پارس سرام تنها نماد معاملاتی منفی امروز بود که با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شد.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 12476واحد، کل (هموزن) 13934واحد، قیمت (هموزن) 9250واحد، آزاد شناور 60086واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 37933و 79821واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 277میلیون ورقه به‌ارزش 4373میلیارد تومان در 548هزار نوبت، شاخص فرابورس(آیفکس) 381واحد رشد کرد و در ارتفاع 11 هزار و 84واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان شد.

 

بورس املاک راه‌اندازی می‌شود

فرهاد دژپسند امروز در حاشیه نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم.

وی گفت: قانون گذار به دولت اجازه داده است امسال 65 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌ها به دست آورد.

* ارزش دارایی‌های دولت 7 هزار هزار میلیارد تومان است

دژپسند هم چنین در پاسخ به این سوال که مجموع ارزش دارایی‌های دولت چقدر است، گفت: ماشاءالله ارزش دارایی‌های دولت زیاد است و برآوردی که شده بیش از 7 هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. مثلاً ساختمان وزارت اقتصاد دارایی ملک با ارزشی است که البته قابل واگذاری نیست. اگر 20 درصد دارایی‌های دولت قابل واگذاری باشد، 1400 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با تجدید ارزیابی این رقم بیشتر هم می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی هم چنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این که چرا برخلاف سیاست قانون گذار و تأکید مقام معظم رهبری دارایی‌های دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی عرضه می‌شود که مدیریت آن در نهایت دست دولت باشد، پاسخ داد: چنانچه در اجازه مقام معظم رهبری هم ذکر شده و هم چنین قانون گذار گفته است، با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) برای دوره میان مدت مدیریت این صندوق‌ها در اختیار دولت خواهد بود.

* مدیریت سهام عدالت تا پایان برنامه ششم در اختیار دولت باقی می‌ماند

وی افزود: هم چنین سهام عدالت هم که آزاد می‌شود، اگر یک باره مدیریت آن به مردم واگذار شود دچار مشکل می‌شود، بنابراین تا پایان برنامه ششم مدیریت در اختیار دولت است اما اگر کسی یک دهم سهام این صندوق‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کند، حق رأی پیدا می‌کند.

دژپسند هم چنین در پاسخ به این سوال که اقبال مردم به بازار سرمایه زیاد شده اما عمق بازار کم است و سهام موجود تکافوی تقاضای مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهد، گفت: به خاطر همین مسأله امروز از فعالان بخش خصوصی دعوت کردیم که شرکت‌هایی که قابل ورود به بازار سرمایه هستند، بیایند و پذیرش بگیرند که اکثر مدیران شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند و حتی یک شرکت بخش خصوصی اعلام کرد 8 هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌اش است در حالی که فقط 20 درصد ظرفیت تولیدش فعال شده است و این شرکت حاضر است به بورس بیاید و از این طریق تأمین مالی کند.

وی هم چنین گفت: علاوه بر شرکت‌های بخش خصوصی هفته آینده با مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی هم جلسه می‌گذاریم تا حضور خود در بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گسترش دهند. هم چنین دولت برنامه وسیعی برای واگذاری دارایی‌ها دارد؛ نهادهای عمومی، صندوق های بازنشستگی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم برنامه‌هایی برای واگذاری شرکت‌های خود دارند و از امروز هم اولین صندوق واسطه گری مالی به مردم ارائه می‌شود.

* دو صندوق قابل معامله دیگر در نیمه اول سال وارد بورس می‌شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در نیمه اول امسال دو صندوق قابل معامله دیگر هم وارد بورس می‌شوند، هم چنین تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی آماده عرضه در بورس هستند و برخی به مراحل نهایی رسیده‌اند.

دژپسند افزود: آزاد سازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت بالا می‌برد، برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم،‌ هم چنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.

* اگر سهام شرکتی مطلوب نیست مردم به سراغ آن نروند

وی هم چنین از مردم درخواست کرد با مطالعه و مشاوره تصمیم بگیرند و از شتاب‌زدگی برای حضور در بورس خودداری کنند، چون عرضه‌های اولیه استمرار دارد و اگر سهام یک شرکت مطلوب نبود، مردم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری نکنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: هر فرد ایرانی حداکثر تا 2 میلیون تومان سهام با تخفیف صندوق واسطه‌گری مالی دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از امروز تا آخر اردیبهشت ماه خریداری کند،‌ بنابراین نیازی به عجله و شتاب نیست.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات